Jag fick en liten kommentar idag att jag är kass att skriva i min blogg och nu ska jag försöka att skärpa mig. Ingen idé att prata om vad som hänt sen jag skrev sist utan kör från min resa i Skottland som jag gjorde förra helgen.

Torsdag förra veckan vid 07:00 for jag med tåg till Arlanda. Här mötte jag upp Annika och Veronica och vi tog flyget till Amsterdam vid 11:30. Väl i Holland mötte vi upp Marie som kommit från Tyskland och Madelaine som kom från Köpenhamn. Det blev en skål i öl innan vi tog nästa flyg till Abeerden.

Bil hämtades och vi for till hotell Mariott där Nina redan fanns sedan dagen innan.

Det blev en middag på närliggande pub innan vi alla kröp till sängs.

Dagen efter träffades vi vid frukost runt 08:00 och planerade dagen. Vi började med ett besök i de äldre kvarteren i Abeerden och en till på universitetet där Ninas dotter går. Sen blev det bil till den lilla byn Laurencekirk-Fettercairn där vi åt lunch och besökte den underbara lilla affären Encore med hattar och klänningar.

Kring 14:00 gick vi till närliggande whiskey destilleri och fick en rundvandring med lite provsmakning.

Mot 16:00 for vi till vårt bokade hotell i Stonehaven, Bay View B&B. Jättemysigt hotell där vi bokat 2 lägenheter med härlig sjöutsikt. Vi började med bubbel på balkongen innan vi gick iväg på middag nere i hamnen. Mysig kväll som fick en liten sorglig stämning när vi nåddes av nyheten av Avicii gått bort. Alltid tragiskt när en ung människa tar livet av sig.

Dagen efter åt vi frukost på balkongen till ett återigen härligt väder. Vadå tur vi har med sol, blå himmel och miljoner påskliljor. Med tennisskor på fötterna gick vi en ca 2,5 lång och otroligt vacker promenadslinga till den trolska slottsruinen Dunnottar Castle. Så fint!!!

Väl tillbaka nere i Stonehaven åt vi Fish and Chips på vad de säger är Skottlands bästa och jag måste säga att de nog har rätt, mums. Som efterrätt blev det friterad Marsbar som låter äckligt men va riktigt gott.

Annika styrde sedan bilen säkert tillbaka till Abeerden och vi checkade återigen in på Mariott mitt i stan. Några av oss gick för att vila medan några andra av oss satt i solen med något gott att dricka.

Efter många om och men hittade vi ett middagsställe senare på kvällen (alla var visst ute denna vackra lördagskväll) och det blev Argentinsk/brasiliansk mat för hela slanten. Avslutade denna fina dag i hotellbaren och sa hej då till Madeleine som skulle fara hem tidigt dagen därpå.

Söndag och sista dagen använde vi till att besöka ett litet slott, gå en fin promenad och äta lunch innan vi for till flygplatsen igen. Abeerden är en vacker och mysig stad som är väl värt ett besök. Lite för pommes till all mat men mängder av massa pubar. Folket är trevligt och tål kyla bra, fan va avklädda när solen tittade fram. Jag frös och ojade mig bara att se dem, brrrr. Det var så kul att resa med mina goa vänner från Shanghai och detta kommer vi absolut att göra om igen. Bukarest nästa år!!!

I Amsterdam

Första kilten, tjoho

Stor bil och lågt i tak, uj uj!!!

Haggis, smakar som pölsa.
(null)
Harry Potters ställe? Nix universitetet.

Gamla delen av Abeerden. Ser att bilderna blandat sig.

Dags för renovering?
Goa damerna.

Mot whiskeystället.
Holland har tulpaner och Skottland påskliljor!!!

Underbar affär!!!!!!!!

Vårt boende i Stonehaven.

Så vacker promenad
(null)
Och där skymtar ruinerna.

Vätskepaus.

Fish and chips (null)

(null)

Den berömda friterade marsbaren.

Det lilla slottet vi besökte på söndagen.
Och en lunch innan hemfärd.