Idag kring 12:00 tog vi taxi bort till Lone Pine Koala Sanctuary. Det är en typ av djurpark men främst för koalor. Det finns idag ca 30 st koalor i parken och besökare kan mot en avgift hålla en koala i famnen. Egentligen gillar jag inte sånt när det gäller djur men det känns bättre efter jag läst att en koala inte får hållas och fotas mer än 30 min om dagen. Och så var det nog också då det kom och gick personal med koalor i en jämn ström.

Vi betalade inträde och sen även avgift för att hålla dessa gulliga djur.
Det var grymt varmt ute men som tur var hade vi skugga.
Tunga och slöa krabater, dessa eukalyptusätande djur. Jag frågade personalen om just deras matvanor och de är så slöa och sover så mycket pga deras energifattiga och högst ensidiga kost.
Vi fick hålla dem, blev fotade och även en möjlighet att använda våra kameror och fota. Trots köande kändes det ganska lugnt och man fick stå där och krama sin lilla nalle ett tag. Utöver detta djur så klappade vi kängurus, såg dingos, kookaburra, platypus och sovande  tasmanska djävulen och wombat.
Vi som va glada att se två koalor i Sydney fann nu till vår glädje dem överallt. De satt och sov eller åt sina blad här och var i hela parken.
Efter två timmar i värmen höll vi på att smälla av och gick inomhus för glass-och drickapaus. Jag var helt skakis, jag som annars tål hetta bra.
Efter 40 min vila så körde vi en timma park till och åkte sen hem. Viktor är superförkyld och har varit det sen skolan slutade. Hostan vill inte ge med sig så han sov som en gris när han kom hem. Mattias och jag gick ut och tog en öl och bara njöt av storstadspulsen. Åt lite god sushi som jäkligt sen lunch och köpte asgoda munkar från en affär. Det blev ett par slöa och välbehövliga timmar hemma på hotellet innan det blev middag. Sen lunch och slafs varje dag har totalt förstört hungern inför middagen. Gud va jag äter för mycket just nu!!!!! Munlås på snart.
Viktor stannade hemma och kurerade sig när vi andra åt lite lättare middag ute.
Vi ville in på en restaurang nere vid vattnet men först klagades det på att Mattias hade kortbrallor och sen ville de ha legitimation på Emma, trots att hon va med oss och vi bara skulle ut och äta. Hon fick gå in om hon satte på sig ett gult armband som visade att hon var under 18. Vi surade till och gick. Det är väl ändå vårt ansvar som vuxna att inte låta henne dricka på en restaurang. De har riktigt hårda regler här i Australien. När vi var i Hunter Valley och inne på en livsmedelsaffär så fanns en hörna för alkohol. Vi tittade på lite öl och ungarna som var med såg svensk cider och pekade. Personalen gick i taket och ville veta ålder mm.
Är man under 18 får man inte ens vara nära vin, öl och sprit. Inte ens då vi föräldrar är närvarande.
Löjligt men visst, det är deras regler så det är bara att följa dem.
Hur är Brisbane då?
Med storstadskänsla än Sydney, mer höga hus, annan typ av värme, en massa unga personer överallt (backpackers?), många trevliga personer i affärer och taxibilar.
Egentligen har vi inte sett mycket då dessa två dagar skulle bestå av två saker: vila och koalor.
Bägge har vi fått och imorgon far vi till Noosa som ligger ca 2,5 h bort från Brisbane.

Vi sov skönt i våra sängar och serverades dagen efter frukost ute på terassen av ägarinnan Marie. Vi hade kryssat i allt som fanns och fram på bordet kom yoghurt med honung, bröd, croissanter, sylt, marmelad, kaffe, te mm.

Efter frukost körde vi lite poolhäng och vid 12:00 packade vi in oss i bilen och for iväg på vinprovning. Vi stannade på första bästa som hette Ivanhoe och låg närmast vårt boende. Två andra sällskap var redan på plats och det ena sällskapet bestod av två svenska killar och av det andra sällskapet på fyra så var en av dem från Hedemora. Världen är liten!!!
Personalen skämtade att vi var fler svenskar i rummet än nån annan nationalitet. Här provade jag några vinsorter och tja, det smakade väl som vin. Stackars Mattias som kan mer om vin och mer uppskattar det var förare för dagen. Vi tittade runt lite på egendomen innan vi for vidare. Det var så grönt och vackert överallt med alla vinrankor och vädret visade sig från sin bästa sida.
+36 grader och klarblå himmel. Vi fortsatte snart vår tur och jag lovar, vi var helt utanför vår bekvämlighetszon då detta var första gången vi gjorde något sådan. Vid nästa stopp köpte vi goda druvor och vi mixade en påse med fyra olika sorter, mums här kan vi prata smak. Dagen fortsatte och vid halv 2 kom vi till ett ställe som blev vår favorit. Här kunde man beställa en rad kallskurna saker och äta samtidigt som man i lugn och ro smakade på deras viner. Mycket mer vår typ av vinprovning då man slapp stå framför nån och känns sig tvungen att köpa eller bara oduglig på vin. Vi lät en av personalen välja ut tre sorters kött och tre sorters ost och mums va gott det blev. Även alla vinsorter var nog godast på denna plats. Vi for runt och vinprovade, tittade på omgivningen och bara hade det bra till ca 16:00.
Vi hade gärna velat besöka vingården Lindemans som låg i detta område då det är ett vin vi ofta köper men det var stängt för allmänheten.
Vi körde pool, sol och slappande till ca halv 7 och det var kängruspotting och Thaimat som stod på listan.
Vi körde en omväg ner till restaurang Blue Thai och såg 4 vilda kängurus som hoppade på en gräsmatta, coolt. God mat, slapp kväll och nöjd familj.

Idag vaknade vi redan 08:00 och gick till sjukan som ligger tvärs över gatan, bara för att upptäcka att den var stängd. Emmas fötter var inte bra och vi ville ha nån bättre salva för att få ner svullnad mm.

Vi packade alla väskor och lämnade lägenheten vid 10:00 och åkte buss ut till flygplatsen. Här hämtade vi en hyrbil och passade även på att besöka Apoteket där en personal va gullig och kollade Emmas fötter. Han sa att det var ok men att vi skulle hålla koll om hon började få feber eller att det bildades sår på fötterna. Kändes skönt att höra så vi startade resan mot Huntervalley. Tur att Mattias körde då bilen här har ratten på fel sida samt hemsk vänstertrafik. Resan som skulle ta 2,5 h blev ett par timmar längre pga bilköer men vid halv 5 var vi äntligen framme. Vi checkade in på pensionatet Elfin Hill och det är ett litet ställe med bara 8 rum. Vi gick en rundtur och fick sedan veta att de sett Australiens andra farligaste orm (2 st) i hönsgården och det inbjuder inte riktigt till härliga promenader i gräset. Hu. Annars är det ett otroligt vackert ställe vi bor på. Utsikt över Brockback Mountain, vinrankor och fina slätter.
Vi hängde istället vid poolen ett tag innan vi åkte in till stan för lite shopping och middag.
Kvällen spenderades en del ute på terassen (innan myggen kom) och sen i sängen.